LPG inbouw

LPG inbouw 4.1 out of 5 based on 9 votes.
( 9 Stemmen )

Er bestaan verschillende soorten lpg installaties. We kennen de G1, G2 en de G3 installatie. De laatste wordt vandaag de dag het meest geïnstalleerd.

De G1 installaties zijn de oudste. Deze bestonden uit een gastank achter in de auto, leidingen naar de motor en een verdamper. In de verdamper werd het LPG van vloeistof naar gas. Voor de verdamping was warmte nodig. Deze werd gebruikt van de warmte van de motor. De G2 installaties maakten al gebruik van een computer om de gastoevoer naar de motor te regelen. Door de computer werden de LPG installaties zuiniger in verbruik. Omdat de G2 installatie niet aan de ECE94-12 emissie eisen voldoet is er geen fiscaal voordeel.

De G3 hebben wel subsidie van de wegenbelasting omdat ze zeer efficiënt zijn. Deze maken gebruik van de aansturingstijden voor de benzine-injectoren berekend door een electronic control unit (boordcomputer). Deze tijden worden omgerekend naar stuurtijden voor de gasinjectoren. Hierdoor is er nauwelijks nog sprake van vermogensverlies.

Een lpg tank is tegenwoordig zo goed geconstrueerd en sterk dat explosiegevaar bijna niet meer van toepassing is. Echter mag de tank om veiligheidsredenen voor maximaal 80% gevuld worden. Een veiligheidsventiel in de tank zorgt daarvoor.

De prijs voor om een G3 installatie te laten inbouwen is ongeveer € 1750,- voor een vier cylinder motor. Let er wel op dat u iets aan bagageruimte verliest door de gastank. Er kan ook gekozen worden om op de plek van het reservewiel een ringtank te plaatsen.